Світло для ритейлу. 8 фактів про освітлення, що впливають на продажі

13.09.2017

Гарне освітлення – це плюс до продажів. Неякісне освітлення – це втрата до 40% виручки. Деякі прості прийоми і технології в освітленні здатні практично вмить додати до 20-25% до обсягів продажу при інших рівних умовах. Розглянемо 8 фактів, знаючи які, можна управляти емоційним станом покупця та позитивно впливати на продажі

Освітлення в торгівлі – це не питання дизайну світильників, а процес створення емоцій у покупця. У магазині з неправильним світлом покупці просто не помітять унікальні пропозиції, котрі задумували автори при відкритті, не побачать розкоші кольорів і фактур. У властивостях світла криється безліч секретів для створення відчуття комфорту та стимулювання необхідного емоційного фону. За допомогою світла можна стимулювати синтез необхідних торгівлі гормонів та управляти напрямками руху покупців в торгових залах, захоплювати увагу покупців та прискорювати обмін речовин.Для постановки світла, що буде допомагати магазину продавати, необхідно всього лише три речі: зрозуміти, що світло – це серйозно, дочитати цей матеріал до кінця та вимагати від постачальника обладнання, архітектора або дизайнера відповіді на питання, наведені трохи нижче, а також підготувати проект розрахунку освітленості магазину в 3D.

1. Можливо, ви стикались з ситуацією, коли, вийшовши з магазину одягу або салону краси, ви несподівано виявляли, що речі не того кольору, якого видавалися. При світлі дня брюки виявились не чорними або синіми, а, наприклад, зеленими. Волосся, тільки но пофарбоване першокласним майстром в престижному салоні краси, виявлялося абсолютно не того відтінку. Дизайнерам та будівельникам просто не пояснили, що будь-яке джерело штучного світла, тобто лампочка, не може передати всі 65 млн. кольорів і відтінків, які здатне розрізняти око людини при натуральному сонячному світлі. Ми можемо лише обрати лампочку з необхідним індексом передачі кольору.

Кольоропередачею називається здатність джерел світла відображати певну кількість кольорів та відтінків в процентному співвідношенні до натурального сонячного світла. Сучасні джерела світла здатні відображати до 95-97% кольорів та відтінків. Останнє покоління метало-галогенних ламп здатне відображати до 95% кольорів і відтінків, популярні зараз світлодіоди відображають до 80-85% кольорів і відтінків. Необхідно зазначити, що заявленим характеристикам відповідає лише невеликий відсоток світлодіодної продукції на нашому ринку. Ми регулярно вимірюємо цей індекс, та абсолютна більшість наявних продуктів мають індекс передачі кольору на рівні 65-69%. Що ж купить відвідувач, якщо кольори в магазині зливаються в один сіро-зелений «недоколір»? Яким буде колір його обличчя в такому світлі і чи не злякається він власного відображення в дзеркалі?

2. Світло розрізняють по колірній температурі та надають йому характеристику: «жовте», «біле», «синє». Насправді це все біле світло, що відрізняється колірною температурою. Чим менша колірна температура, тим світло м’якше та жовтіше. Вранці та на заході сонця тепле м’яке світло має колірну температуру 2 500-3 000 Кельвінів (одиниця вимірювання колірної температури). Ближче до опівдня, коли сонце підіймається вище, колірна температура піднімається до 4 000-5 000 Кельвінів. Коли сонце перебуває в зеніті, колірна температура може підніматися ще вище та досягати 6 000 Кельвінів. Відповідно, потрапляючи в приміщення зі світлом тієї чи іншої колірної температури, наш організм починає реагувати, створюючи нам відповідний настрій: легкий романтичний, як у вечірній час, або сконцентрований, властивий для типових занять середини дня.

3. Універсального правила по рівням освітленості немає.

Все залежить від безлічі факторів: починаючи від цінової категорії бренду та закінчуючи місцем розташування магазину в торговому центрі або на вулицях міста.

Якщо вам потрібен прагматичний, зосереджений покупець, який уважно вивчає всі аспекти товарів та ціни, то краще створити атмосферу полуденної, але в той же час свіжої галявини, з інтенсивним рівнем освітленості.

І навпаки, якщо ви хочете, щоб покупці були розслаблені та схильні до фантазій про нові романтичні образи, їх необхідно занурити в атмосферу заходу сонця на березі моря.

Для цього потрібен контраст освітленості в проході, де зазвичай знаходиться покупець, та на товарі, який для покупців служить тим самим сонцем, що заходить за морський горизонт. При цьому рівень освітленості товару повинен бути в два рази вищим, ніж в проходах. З таким настроєм чудово продаються речі преміальних брендів, дорогі вина та коньяки.

При аналізі запропонованих варіантів освітленості необхідно пам’ятати, що освітленість вимірюється та проектується за двома типами: горизонтальна – на горизонтальних поверхнях та вертикальна – на вертикальних. Якщо забути про це, то можна отримати магазин, в якому яскравими будуть лише верхні полиці стелажів та верхівки манекенів, а сам товар буде в тіні торгового обладнання.

Критично важливо, щоб товар був рівномірно освітлений. Уявіть, що на одній стійці десь посередині знаходиться яскрава світлова пляма, що займає близько 40-50% площі, а все інше загубилось. Статистика продажів говорить, що з темних місць полиць або стійок продажі впадуть від 25 до 60%, при цьому продажі з «плями» будуть звичайними.

4. Коефіцієнт пульсації світла. Дуже багато століть у людини було лише одне джерело світла – сонце. Сонце дає нам цілком рівномірне світло. Важливо пам’ятати, що всі без винятку електричні джерела світла мерехтять. Кожен із нас був на дискотеках, концертах, де потужні стробоскопи інтенсивно блимали, створюючи ефект переривчастих рухів. Коли ми перебуваємо в приміщеннях або на вулиці після заходу сонця, ми знаходимося під впливом мерехтливого штучного світла. Навіть якщо ми не бачимо цього зором, наш очний нерв точно це відчуває.

Якщо ми відчуваємо дивну, незрозумілу дратівливість або втому, можливо, справа в тому, що ми провели багато часу в приміщенні з сильно пульсуючим світлом. Електрика, яка живить джерела штучного світла, має свою частоту: як правило, це 50 Герц. Це означає, що 50 разів в секунду наші лампи просто гаснуть та все навколо нас мерехтить саме з такою частотою. Цей показник називається «коефіцієнт пульсації». Ефект мерехтіння можна істотно знизити, застосувавши сучасні блоки живлення, котрі збільшують частоту струму до 38 000 Герц, зробивши таким чином світловий потік набагато рівномірніше та безпечніше для людей. У будь-якому випадку це стрес для людського організму, який ми можемо лише мінімізувати. Прийнятним є коефіцієнт пульсації нижче 5%. Коефіцієнт вищий даного показника в деяких випадках може становити небезпеку для здоров’я і життя, оскільки може призводити до стробоскопічного ефекту і втрати орієнтації в просторі. Особливо важко домогтися прийнятних показників даного коефіцієнта при використанні світлодіодного освітлення, оскільки воно працює на постійному струмі. Необхідно перетворити змінний струм наших мереж в постійний і знизити напругу з 220 до 12-36 Вольт. Кожен раз замислюючись щодо світла у своєму магазині, необхідно пам’ятати, що коефіцієнт пульсації – один з «китів», що формують настрій покупця.

5. Ще один «кит» настрою, від якого залежить, чи стане гість торгового залу покупцем, – це світловий спектр.

Давайте згадаємо веселку, що приносить щастя. Веселка – це світло, заломлене й розкладене на різні спектри краплинами води. У веселці всі кольори від фіолетового до червоного рівномірно і однаково яскраво розподілені. З лампочками справи йдуть по-іншому. Залежно від типу лампи якісь кольори будуть яскравіші та їх смуги будуть ширші, інші, навпаки, практично не помітні. У торгівлі присутність червоного спектра у випромінюванні лампочок критично важлива. Саме червоний через особливості фізіологічного сприйняття формує необхідний торгівлі емоційний фон покупця. Важливість червоного зумовлена тим, що рецептори, що сприймають червоний колір усередині наших очей, безпосередньо «спілкуються» з тими ділянками мозку, які стимулюють емоції, що викликають бажання купувати.

Якщо у веселці від лампочки, яку ми поставимо, найбільш яскравою та широкою смужкою буде синя, ми одержимо ефект, зворотній червоному. Синій спектр – ворог торгівлі. Рецептори, що сприймають синій колір спектра, стимулюють активність тих ділянок мозку, завданням яких є блокування емоційних імпульсів щось купити. Крім того, саме синій колір спектра блокує синтез в організмі гормону мелатоніну, що розслабляє нас та відкриває дорогу легким емоціям та, як наслідок, продажам.

Відповідальні виробники до основних характеристик своїх ламп обов’язково додають так звану спектральну криву, у котрій можна побачити, які спектри максимально притаманні конкретній лампі. Дана характеристика світла вимагає особливої уваги при виборі світлодіодних світлових приладів, адже білих світлодіодів в природі немає. Білий світлодіод виробляють шляхом напилення речовини спеціального хімічного складу в синій світлодіодний кристал. Ця речовина переводить частину його синього спектру в інші, й ми бачимо біле світло. Проте синя смуга у веселці як і раніше буде найширшою та найяскравішою.

6. Не можна плутати поняття економії та ефективності. В освітленні важливим показником ефективності є той, який відображає, скільки люмен світлового потоку може видати лампочка, затративши 1 ват електроенергії. Важливо не втратити кількість світла у гонитві за економією. Економія далеко не завжди синонім ефективності. Часто трапляються випадки, коли замість інвестицій у ніби то енергозберігаючі технології можна було просто вимкнути половину вже існуючих ламп і отримати ідентичний результат. Показник ефективності джерел світла називається світловіддачею й вимірюється у величині люмен/ват (Lm/W).

Під час аналізу даного показника важливо розуміти, що практично всі сучасні джерела світла працюють через блоки живлення, які ще можуть називатися баласт, дросель, драйвер, трансформатор, ПРА або ЕПРА. Функція цих пристроїв – перетворити струм із мережі у придатний для роботи цих ламп. Як правило, при роботі всі пристрої нагріваються і споживають електроенергію на свою роботу. У деяких випадках споживання цих приладів може складати до 50% від споживання ламп, роботу яких вони забезпечують. Цей показник потрібно аналізувати і пам’ятати про нього під час розрахунку реального споживання електроенергії магазинів. Даний показник називається коефіцієнт потужності, і він є абсолютно у всіх світлових приладів.

7. Деградація або втрата світлового потоку. Коли ми ставимо нові світлові прилади, через невеликий період часу (як правило, через півроку) вони починають виробляти менше світла, тобто втрачають світловий потік. Цей процес називається деградацією. Зазвичай втрата становить 15-20%. На етапі проектування світла у магазині необхідно передбачити показник, який називається коефіцієнтом експлуатації, на рівні не вище 0,8, тоді гарантовано навіть через тривалий термін роботи світло у магазині буде залишатися таким же якісним, як і під час відкриття.

8. Термін служби джерел світла. Немає нічого вісного, і навіть найпрекрасніше світло у магазині не може литись вічно. Термін служби мають не лише джерела світла, але і блоки живлення. Найкоротший термін служби у лампочок розжарювання. Він становить близько 1 000 годин, галогенові лампи можуть служить від 2 000 до 5 000 годин, сучасні люмінесцентні і метало-галогенні лампи працюють 15 000-20 000 годин. Більшість виробників світлодіодної продукції заявляють термін служби своїх виробів до 50 000 годин, але навряд чи це досяжний параметр. При досягненні цього терміну сам діод буде видавати лише невелику частину світла в порівнянні з початком роботи, тому реально термін ефективної роботи світлодіодних систем становить 20 000-25 000 годин.

Тепер ви знаєте, з чого починати планування освітлення магазину, які задавати питання і звісно ж, запросити світлотехнічний проект, у якому будуть відображені відповіді на ці запитання.