Найстаріший мультисенсорний ритейлер у світі

16.02.2022

Мультисенсорний ритейлер усіх часів і народів. Безвідмовна формула взаємодії

Успішний ритейл сьогодні це більше, ніж правильна викладка товарів на полицях. Це усвідомлення ритейлером важливості мультисенсорної комунікації бренду з клієнтом. Це розуміння, як мультисенсорне сприйняття впливає на людину та її рішення. 

Сучасний ритейл це пригода, новий емоційний досвід і відповіді на життєві питання. Однак, якщо ми проаналізуємо механізми та принципи, за допомогою яких ритейл приваблює своїх покупців, то дійдемо висновку він перевідкриває те, що давно винайдено.

Кожен із нас точно добре знайомий із подібним підходом.

Мультисенсорний ритейлер із торговим залом

Найуспішніший мультисенсорний ритейлер з’явився в IV ст. до н. е. Він мав свою історію, торговельний зал, забезпечував customer journey та customer experience. Стародавній ритейлер відповідав на велику кількість питань, пов’язаних зі світлим майбутнім кожного покупця. Від того, як талановито він створював і формував це світле майбутнє, залежала «лояльність його цільової аудиторії».

Першим мультисенсорним ритейлером став храм. 

Церква як мультисенсорний рітейлер

Храми почали виникати в IV ст. до н.е. по всій Месопотамії. Найбільшого успіху в храмобудівництві досягли давні шумери, що проживали на півдні нижнього Межиріччя. Вони першими будували святині за мультисенсорною моделлю.

Мультисенсорна модель — це вміння працювати з п’ятьма органами чуття людини, формувати в неї сприйняття простору в торговельному залі й поза його межами. 

На зображенні наведений приклад інтер’єру успішного ритейлера. Ми сприймаємо його за допомогою зору, який занурює нас в певну  атмосферу, змушує відчувати та звертати увагу на деталі. Саме через зір нам транслюють свою дуже просту ідею — ідею порятунку. 

У храмах людина відчуває себе маленькою беззахисною істотою на тлі монументальної споруди. Її порятунок лежить за межами власних можливостей, на милості вищих сил.

Сучасному ритейлеру не обов’язково переймати таку ідею. Однак інструмент беззаперечно є дієвим та пропонує велику кількість можливостей.

Церква як мультисенсорний рітейлер

Частиною мультисенсорного сприйняття є природне сприйняття простору за допомогою світла. Кожен храм будь-якої з релігій використовує цей інструмент, адже правильно побудоване світло виконує найголовніше завдання святині — створює атмосферу максимальної заглибленості.

Церква як мультисенсорний рітейлер

Важливим інструментом, безперечно, є музика. Без неї неможливо уявити сучасний ритейл. Коли ми приходимо до храму, в нас активується наступний канал сприйняття слух. Просторове сприйняття та музика, яка своїм певним перебігом, ритмом, тональністю налаштовує нас, вводить у стан трансу. Музика це той інструмент, який ритейл використовує вже 6 тисяч років. Тобто 6 тисяч років інструменту, яким ми маємо користуватися, не соромлячись того, як він працює.

Церква як мультисенсорний рітейлер

Кожен храм чи церква використовує специфічні аромати. Взаємодіючи з музикою, світлом, простором, вони вводять нас у певний гіпнотичний стан: ми входимо в потік, отримуємо від цього насолоду й хочемо до цього повернутися. Це ще один інструмент, якому сучасний ритейлер має навчитися в «доісторичного» ритейлера.

Формуємо мету

Коли ритейлер залучив усі канали сприйняття людини, йому потрібно якимось чином цим інструментом керувати, будувати шлях взаємодії з клієнтом. Почати слід зі встановлення мети. Наприклад, у стародавнього ритейлера метою був порятунок. Він мав врятувати людину, при цьому формуючи в неї певну модель поведінки, надати «інструкцію» з порятунку.

Сенсорні протиріччя

При створенні атмосфери всередині торговельного простору важливо не викликати сенсорних протиріч: коли один орган чуття буде занадто залученим, а другий ні, або вони надсилатимуть різні сигнали організму. Наприклад, низький рівень освітленості сповільнюватиме обмінні процеси, а ритмічна музика навпаки їх пришвидшуватиме. 

Саме музика керує швидкістю серцевих скорочень. Відповідно чим нижча ритмічність, тим довше людина залишається в залі, тим більше вона залучається до взаємодії.

Церква як мультисенсорний рітейлер

Змінюємо реальність — будуємо картину майбутнього

Найдавніший ритейлер ось уже кілька тисяч років пропонує картини майбуття. Дуже добре таким інструментом користуються церкви — розписи та фрески в храмах зображують картини раю, обіцяної благодаті. Подібно до цього ритейлери можуть використовувати іміджі, різні образи, в яких вони також показуватимуть майбутнє, яке очікує їхніх покупців.

Згідно з дослідженнями, якщо частина торговельного простору й торговельних полиць віддається під іміджі або луки (своєрідні ікони), то продажі в деяких випадках можуть зрости до 38-40% навіть при скороченні кількості товарних позицій, що там знаходяться. Безперечно, це питання комплексне. Однак зображення в єгипетських храмах, храмах шумерів або ікони в церквах, які показують шлях до порятунку або винагороду, що очікує після порятунку, є ще одним інструментом, яким потрібно користуватися.

Церква як мультисенсорний рітейлер

Найчастіше ми соромимося про це говорити, оскільки будь-які питання, пов’язані з релігійними темами, не сприймаються або табуюється в суспільстві. Однак потрібно розуміти, що є інструменти, якими просто необхідно користуватися. Ритейл за останні 20 років дуже змінився, й змінюється він за тією схемою, яка існує ось уже 6 тисяч років.

Створюємо ритуал

Кожній покупці передують ритуали. Вони важливі для створення корпоративних культур, суспільних норм і моделей поведінки. Ритуали одночасно активізують всі сенсорні системи людини та все її сенсорне сприйняття. 

Ідеї будь-якої релігії схожі: покірність і порятунок. Ритейлеру не обов’язково слідувати їм, але набір інструментів довів свою ефективність. Ви робите action, яка має обов’язково передувати act покупці.

Коли ви створите ритуал у торговому залі, покупець, точно, не піде без покупки. Клієнт захоче віддячити вам і витратити у вас свої кошти. Тому ритуали, які добре сплановані, спрогнозовані та є невіддільною частиною пригоди купівлі, завжди приходять до найголовнішого act-у.

Церква як мультисенсорний рітейлер

Найстаріший мультисенсорний ритейлер залишається найуспішнішим за всю історію людства. Всі ті інструменти, через які він працює, потрібні кожному ритейлеру, що планує шлях клієнта та його взаємодію з брендом. Тому не варто соромитися користуватися цим досвідом для того, аби підвищувати свої продажі й отримувати прибуток з кожного квадратного метра торговельної площі.