Правила освітлення для торговельних центрів. Привабити, залучити і утримати. 8 рекомендацій.

7.09.2017

Конкуренція на ринку комерційної нерухомості Києва посилюється. Торговельним центрам доведеться докладати все більше зусиль, щоб залучити відвідувачів. Правильні світлотехнічні рішення дозволяють привабити більше гостей, керувати трафіком всередині об’єкта і збільшити час перебування відвідувачів у торговельному центрі. Розберемо, як це зробити?

Україну найближчим часом очікує бум комерційної нерухомості. Тільки у Києві очікують завершення будівництва цілий ряд потенційно цікавих об’єктів: Blockbuster Mall, Ocean Mall, Retroville, River Mall, Rive Gauche.

Відкриття цих об’єктів перетворить боротьбу за орендарів і відвідувачів на епічну битву. Переможуть у цій битві торговельні центри, які виведуть на зовсім інший рівень комфорт своїх відвідувачі і те, що прийнято називати “customer journey”.

Світло є одним з ключових елементів у створенні комфорту. Його правильна побудова і застосування є універсальним фоном для концепції торговельного центру, його позиціонування. Світло служить інтегратором інтер’єрних рішень, елементом управління трафіком, невід’ємною частиною системи навігації. Розумне використання світлових рішень дозволяє утримати гостей торговельного центру на більш тривалий період, залучити більшу кількість відвідувачів і створити умови для ефективної торговельної діяльності орендарів.

Сучасний світ переживає бурхливий розвиток цифрових технологій, але принципи функціонування людського організму, які формувались тисячі років еволюції, залишаються практично незмінними. Люди реагують на зміну зовнішніх факторів, таких як рівень освітленості або зміна теплоти світла так само, як і тисячі років тому. У яскравому світлі ми стаємо більш активними, у більш м’якому – розслабленими. Холодне, насичене синім спектром випромінювання світло прискорює обмінні процеси і активізує логічні функції мозку. Більш тепле, насичене червоним спектром світло, робить людину більш розслабленою, спокійною, емоційно позитивною.

Правильно підібравши рівень освітленості й світлову температуру, торговельний центр може значно впливати на швидкість руху гостей, кількість часу, який проведе відвідувач у торговельному центрі. 

Більш освітлені ділянки, візуально привабливі, як правило, вони створюють напрям руху потоку до себе. Використовуючи цю властивість сприйняття людиною рівня освітленості, торговельний центр може збільшити відвідуваність будь-яких зон ТЦ, наприклад, атріумів, через які покупець переходить на інші поверхи.

Світло може стати як «другом», так й «ворогом» ефективності ТЦ. При неправильній постановці світлової сцени, помилковому плануванні рівня освітленості та невідповідної світлової температури, світло може стати чинником, що знижує візуальний комфорт, перетворити у «підвали» найкращі торгові концепти орендарів та скоротити час перебування покупців у ТЦ. Саме це відбулось з одним з ТРЦ, відкритим наприкінці 2016 року в столиці. Надто високий, у багатьох зонах понад 700 люкс, рівень освітленості робить практично неможливим завдання створення візуально привабливої вітрини й зовнішнього вигляду магазину орендарів. Холодний, як для торговельного об’єкту, вибір колірної температури 4500 градусів по Кельвіну, створює додаткову напругу відвідувачу. Як наслідок, скорочується час перебування, проявляються роздратованість та передчасна стомлюваність, у результаті – небажання повертатися. І це тільки верхівка айсбергу. Повна невідповідність світлової сцени із запланованим позиціонуванням ТЦ найімовірніше призведе до відсутності у ТРЦ цільової аудиторії як такої.

З метою запобігання таких помилок слід уважно підходити до світлового візуального образу фасадів, паркувальних майданчиків, території ТРЦ. Зверніть увагу на світлове структурування простору, виберіть рівень освітленості, який буде комфортний відвідувачам, візуально виділіть торгові точки орендарів, спростіть навігацію та позиціонування всередині ТРЦ.

Щоб якісно спланувати світловий супровід “Сustomer Journey” та подарувати незабутні емоції гостям ТРЦ, необхідно дотримуватися кількох простих правил.

1. Фасад та територія ТРЦ мають якісно виділятись на фоні навколишньої екосистеми. Як правило, міський простір, що оточує ТРЦ переобтяжено різними погано організованими елементами, такими як рекламні біг-борди, сітілайти, вивіски магазинів і т. д. Лише зробити яскравий фасад недостатньо, фасад повинен бути чітко упорядкований та виділятися не тільки яскравістю, але й світловою структурованістю.

Це дозволить захоплювати увагу транзитних стосовно до ТРЦ транспортних потоків. На всіх елементах має застосовуватись єдина колірна й світлова схеми.

Гарним прикладом світлової організації фасаду можна вважати проект фасаду ТРЦ «ПортCity» у м. Маріуполь.

2. Майданчики перед входами повинні мати додаткові світлові акценти, що формують чітке уявлення про напрямок руху до входів, а також служити місцем зустрічі відвідувачів, що прибувають до ТРЦ окремо. Світла повинно бути достатньо для відчуття комфорту й безпеки. Люди, що знаходяться перед входом повинні бути добре  впізнавані з відстані 30-50 метрів. При цьому світло повинно бути м’яким й комфортним.

Чудовим прикладом може слугувати майданчик перед вхідною групою ТРЦ «Gulliver» з боку Палацу Спорту. 

3. Вхідні групи ТРЦ повинні слугувати «перемикачем». Інтенсивно освітлені, в порівнянні з іншими елементами. Перетинаючи таку ділянку й короткочасно потрапляючи у зону інтенсивної освітленості, людина переключається на отримання нових вражень. Відбувається щось схоже на перезавантаження оперативної пам’яті у комп’ютерах.

4. У внутрішньому просторі ТРЦ необхідно створити візуальний комфорт, джерела світла не повинні відволікати увагу, рівень освітленості й вибір світлової температури повинен забезпечити розслаблений й максимально комфортний стан відвідувачів.

5. Освітленість галерей торговельного центру повинна забезпечити візуальні акценти у першу чергу на вітринах та просторах магазинів, розташованих у ТРЦ. Усередині галереї не повинно міститися додаткових світлових акцентів, що у свою чергу відволікають увагу від основної мети перебування – шопінгу.

6. За допомогою світла, простір ТРЦ зонується та структурується рівнями освітленості. Розташовуючи більш яскраві зони у певному порядку можна управляти напрямком руху покупців по галереях ТРЦ.

7. Сучасні технології дають змогу без установки додаткового обладнання, використовуючи лише освітлювальні прилади у просторі ТРЦ, створити систему позиціонування та навігації відвідувачів, прокласти максимально короткий шлях до потрібного магазину, показати, де знаходяться магазини потрібної покупцю категорії та багато іншого.

8. Можливості, що надаються сучасними системами управління освітлення, дають інструменти суттєвого скорочення витрат на електроенергію.

Усвідомлення можливостей та застосування механізмів управління настроєм покупця за допомогою правильно побудованих світлотехнічних рішень дозволять торговельно-розважальним центрам залучити більше гостей, збільшити час перебування відвідувачів, ефективно управляти потоками покупців, збільшити трафік усіх зон, підвищити лояльність до ТРЦ та звичайно ж заощаджувати на витратах.